Hyposoter_ebeninus.jpg

Uyttenboogaart-Eliasen Master thesisprijs

Prijs voor de beste MSc thesis op het gebied van de Entomologie in Nederland.

Sinds 2012 wordt de UE MSc Thesis prijs jaarlijks toegekend aan het meest opvallende/bijzondere proefschrift van een academische jaar. De prijs bestaat uit een bedrag van  EUR 500,00, een oorkonde en de UE-speld.

Deadline voor indienen van voordrachten: 1 oktober van elk jaar.

Uitreiking van deze prijs vindt in den regel plaats op de Entomologendag, die in de maand december wordt gehouden.

Criteria voor de voordracht:
  • De MSc thesis betrof een onderzoeksproject op het gebied van de Entomologie aan een der Nederlandse universiteiten of Hogescholen
  • Het cijfer voor de MSc thesis is gegeven in het academisch jaar voorafgaand aan deadline van indienen
  • Het cijfer voor de MSc thesis was een 8 of hoger

Criteria voor de beoordeling:
  • De uitwerking van de vraagstelling
  • Kwaliteit
  • Helderheid van formuleren
  • Relevantie voor de entomologie
  • Algemene presentatie
De theses worden beoordeeld door een jury van onafhankelijke Nederlandse entomologen, werkzaam (geweest) als docent bij een der Nederlandse universiteiten, HBO's of verwante instellingen.

Voordrachten dienen te bestaan uit:

• Een pdf bestand van de thesis en eventuele bijlagen.
  • Een voordracht door het hoofd van de leerstoelgroep waarin wordt ingegaan op de bijzondere kwaliteiten van de thesis.
  • Per leerstoelgroep mag 1 voordracht gedaan worden, tenzij het aantal MSc theses in het betreffende academische jaar groter is dan 15. In dat geval mag een tweede thesis worden voorgedragen.
  • Voordrachten dienen te worden gestuurd aan de secretaris van de UES: Erik van Nieukerken (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.)

2021:

De MSc-Thesisprijs 2021 werd toegekend aan Daniel Hancock voor zijn thesis: "Host specificity and spatial variation in cuticular hydrocarbon profiles of the parasitic Alcon Blue butterfly (Phengaris alcon)." De jury was unaniem in haar oordeel, met oa als opmerking "Zeer goed geschreven thesis met wat mij betreft naast de kwaliteit de meest belangwekkende bijdrage voor de NL entomologie."

De prijs werd uitgereikt op 17 december 2021 tijdens de 33e Entomologen-dag van NEV.

2020:

De MSc-Thesisprijs 2020 werd toegekend aan de heer M. Tanis uit Pijnacker. Onder het motto: Het bestuur heeft met interesse kennis genomen van uw opvallende en interessante thesis: “Roof buzz – The relation between pollinator diversity and green roofs chracteristics”. De prijs werd uitgereikt op 18 december 2020 tijdens de 32e Entomologen-dag van NEV.

2019:

De MSc-thesisprijs 2019 werd toegekend aan mevrouw Nadja Verspagen. “Voor haar opvallende Master of Science onderzoekproject “The influence of cell size on thermal tolerance in Drosophila melanogaster. De prijs werd uitgereikt op 13 december 2019 tijdens de 31e Entomologen-dag van NEV.

2018:

In 2018 werd geen MSc-thesis prijs uitgereikt. Dit op grond van een unaniem oordeel van de jury met als opmerking: “Tussen de inzendingen van vorig jaar zou deze thesis NIET in aanmerking komen voor de prijs”.

De UE-MScThesis Prijs 2017 is toegekend  aan: Ilse Scholten (Radboud Universiteit) voor haar thesis, “Do populations of Dytiscus latissimus choke on the diet of their larvae? A comparative study of the larval feeding ecology of Dytiscidae”.

De prijs is tijdens de Entomologendag op 15 december 2017 uitgereikt.

De UE-MSc Thesis Prijs 2016 is toegekend aan Hanneke Suijkerbuijk met haar onderzoeksverslag “Exploration of the Spodoptera exigua larval brain, mapping of neuropils and the serotonergic nervous system.” Begeleiders waren Dr. ir. Vera I.D. Ros (Laboratorium voor Virologie, Wageningen Universiteit) en Dr. Hans M. Smid (Laboratorium voor Entomologie, Wageningen Universiteit).

Samenvatting van het oordeel van de jury inzake het winnende onderzoeksverslag van de UE-MSc Thesis Prijs 2016

De florida-uil (Spodoptera exigua) is een nachtvlinder uit de familie Noctuidae, de uilen. De auteur verrichte onderzoek naar nog vrijwel onbekende structuren van de hersendelen van de larve van deze vlinder. Haar werkstuk is goed uitgewerkt, duidelijk gepresenteerd met heldere illustraties en met een zeer gedegen discussie waarin de conclusies kritisch worden geanalyseerd.Ze heeft nieuwe structuren beschreven en voorstellen voor de ‘benaming’ daarvan gedaan.  Een nieuw onderzoeksveld is opengelegd waarbij deze  anatomische atlas zeker gebruikt zal worden.

========

De UE-MSc Thesis Prijs 2015 is toegekend aan Sander de Visser met het onderzoeksverslag  "Characterization of the candidate M-factor in Musca domestica".
Begeleiders zijn Prof. Dr. L.W. Beukeboom en Dr. L.P.W.G.M. Jacobus Mgn van de Zande van de Faculty of Mathemetics and Natural Sciences, Rijksuniversiteit Groningen.

Samenvatting van het oordeel van de jury inzake het winnende onderzoeksverslag van de UE-MSc Thesis Prijs 2015

Dit vooral genetisch / moleculair werk, met nogal wat technische haken en ogen, werd door de Stichting beoordeeld als zeer goed entomologisch onderzoek naar de ingewikkelde manier waarop insecten hun geslachtsbepaling regelen.

Bij  sommige insecten gaat de sex determinatie door middel van een sturend gen, de M-factor die richting mannetje stuurt. Dit gen kan in enkelvoud op het Y-chromosoom, maar kan ook in meervoud aanwezig zijn, en ook op de autosomen voorkomen. De huisvlieg Musca domestica is polymorf voor de M-factor. Populaties uit het zuiden van Italië zijn geanalyseerd voor de positie van de M-factor op de chromosomen door middel van kruisingen.

Dit onderzoek heeft een grote relevantie voor de entomologie omdat de mechanismen achter sex ratio’s in de natuur sinds jaar en dag een ‘hot item’ zijn bij onderzoek aan insecten.

========

De UE-MSc Thesis Prijs 2014 was in december 2014 toegekend aan Han Yue met het onderzoeksverslag "Exploring the roles of SeMNPV egt and ptp2 in behavioral manipulation and apoptosis"

Begeleider was Prof. Monique van Oers van de faculteit Virologie, Wageningen Universiteit en Research

Samenvatting van het oordeel van de jury inzake het winnende onderzoeksverslag van de UE-MSc Thesis Prijs 2014

Sommige virussen beïnvloeden het gedrag van hun gastheer om hun eigen verspreiding te bevorderen. Een virus van de florida-uipodoptera exigua , het “baculovirus Spodoptera exigua multiple nucleopolyhedrovirus (SeMNPV)” maakt dat verpoppende larven van de florida-uil onder invloed van licht naar boven klimmen; virusvrije larven doen dat niet.  De vraag in deze studie is welke virusgenen voor dit gedrag verantwoordelijk zijn. Twee genen zijn kandidaat dit gedraag te veroorzaken. De vraag is of aangetoond kan worden dat deze het gedrag veroorzaken. Daartoe worden gendeleties en genreconstructies geconstrueerd. Bij deletie van het egt gen treedt het gedrag niet op. Daaruit blijkt dat het virusgen egt inderdaad invloed heeft op het gedrag van de vlinderlarven.

De vele aspecten van dit onderzoek -het modificeren van genen, het creëren, multipliceren en zuiveren van deletion- en repair-virussen, de gedragsproeven-  zijn tot in detail uitgevoerd en het verslag is van mooie, duidelijke figuren voorzien. Het verslag is bovendien in heldere taal geschreven. De resultaten geven inzicht in de moleculaire mechanismen waarmee baculovirussen rupsengedrag kunnen beïnvloeden en kunnen bijdragen tot ontwikkelen van biologische bestrijdingsmethoden van parasitaire herbivore rupsen.

Het onderzoek levert een belangrijke bijdrage aan de entomologie.